August 16, 2010

Can we use Mobile Phones during Lightning?

pernah cakap phone masa kilat sabung-menyabung x??aku pernah..kadang-kadang jela kalau kilat xdasyat sangat.tapi few days ago,hujan agak lebat la then kilat dengan guruh time tu memang buat aku takut la.sampai kena tutup mata pastu dok jerit panggil mak.gedix.haha. out of the blue, pakcik "A" call aku.time tu hujan da xlebat sangat and aku pun xnampak kilat,aku on the way nak beli makanan untuk berbuka.so, aku angkatla call tu.tetiba plak kilat.aku cuak gila.cepat2 aku suruh dia letak pastu mesej ja sebab aku takut kena sambar kilat.(dari dulu aku fikir macam ni,kurang ilmu la ni).memang aku gelabah sangat.pastu ak dapat taw yang boleh ja cakap phone time ada kilat.aku ada search jugak.tapi macam2 aku jumpa,ada yang kata boleh,ada yang kata x.confius2.so??? reason untuk setiap jawapan yang aku tengok tu acceptable ja semuanya,so aku xtaw yang mana betul.reason pakcik "A" pun boleh terima jugak.
awal2,aku nak ja conclude yang kita boleh cakap phone time kilat,tapi takut nanti ada orang argue dengan aku pulak. aku rasa macam ni kot.if there's a part where the phone is made up of metal,there's a tendency the lightning will harm that person.ni jawapan2 yg ak jumpa :-








p/s : ni bukan nak encourage cakap fon time kilat.sesaja na tawu da fact.pakcik A,jgn gelakkan saya lagi lagi!!baru tawu la.haha

2 comments:

ninie~ said...

sape nk tau...aritu penah ila jauhkn diri dr besi...termasuk besi pd beg tqa...ketike kilat sabung menyabung di n29...hehehe....

iela_fadila alias said...

hehe..owh tiny,shhh..biasalah saya!penakut~huhu