April 3, 2011

:: career talk ::

assalamualaikum..

2 minggu lepas la kalau xsilap.aku ada attend 1 career talk kat fakulti aku.aku xsure sangatlah bersempena dengan apa.minggu tu sebenarnya memang minggu yg sangatlah banyak kerja.tapi lecturer aku,Dr Mimi asyik pesan ja dalam kelas,beliau cakap bagus sebab panel2 yang dijemput tu bukan orang biasa2,semua hebat2.tergerak hati nak pergi join talk tu.
memang aku xmenyesal pergi sebab aku enjoy dengan talk tu,langsung xmengantuk.
kalau x,faham2 la kan,tersengguk2 dengar ceraamah.

sepatutnya ada 4 orang panel,tapi salah seorangnya which is from satu syarikat hebat dekat singapura terpaksa cancel sebab ada problems related to his works.tapi ada lagi 3 yg HEBAT.


-DATO' AZHAR : Senior General Manager of Honda Sdn Bhd.

-IR NORZELAN : working at RNZ Integrated (M) Sdn Bhd.

-ENCIK ADAM : working at multinational company.

memang WOW  la bila dengar pengalaman orang2 besar ni.ni ada sikitla nak share apa yang sempat aku catat masa mereka2 ni cakap.

:: 3 stages to become SOMEONE
-understand your job clearly
-able to demonstrate your job-kelemahan org Melayu.beliau cakap n saya setuju
-once you master your job,you have to be able to " rub you boss' shoulder " .most of us think itu adalah ampu tp beliau ckp itu memang sgt penting

:: common misunderstanding by fresh graduates
-once you graduate,your job is only in front of the computer
-you will apply and you want to apply what you learnt before.

dato' cakap,setiap hari,dia perlu BERJALAN lebih kurang 7KM to make sure everythings ok,sebab tu la dia kurus.
satu lagi pengakuan jujur beliau adalah beliau menyesal sebab pernah ambil 2 orang jurutera WANITA untuk bekerja sebab hasilnya adalah kurang bagus.unexpected.so,wanita perlu lebih aggresif @ ada X-factor kot

:: 3 C untuk jadi leader
-character
-competent
-courage

selalunya orang yang sangat berjaya ialah orang yang NORMAL.so, nak berjaya dengan jayanya, jadilah ABNORMAL.

::character of a normal person
-whay you THINK is not the same with what you SAID.what you said is not the same with what you DO.

yang tu ja aku sempat, jom kita try jadi macam orang2 yang dah berjaya kat atas ni.amin...
rujukan untuk diri sendiri dan semua..

No comments: